Tuesday, October 27, 2015

Overview My NZ Working Holiday Visa Route

 Auckland

 - Tinggal di rumah Hamish

Napier

- Naik bas datang Napier

Hasting

- Tinggal dengan Natasha dan Cameron


Levin

- Tinggal dengan Khawan, Renata, Raul and a few latinos.

Auckland

- Kerja sebagai cleaner dengan Claudia (ibu Renata) sebelum dia balik Chile for good.

Te Puke

- Kerja sebagai pruner pokok kiwi dengan Roti Nan (Kevin )direcommend oleh abang (David)

Tauranga

- Kerja di Packhouse untuk repacking kiwi masa winter.
- Kerja part time peel off lemon jugak. Tidur 2 jam je sehari last sekali aku tak tahan, aku bagi je pada Isaac budak US tu.

Wellington

- Masa aku enjoy sudah tiba, naik bas pergi Wellington hari last Ramadhan. Aku sambut raya sana, nak pergi duta tapi diorang sambut hari lain. Yela New Zealand raya pertama mana cuti.

Queenstown

- Fly dari Wellington to Christchurch to Queenstown. Tinggal di Nomads Backpackers.
- First day di Queenstown aku dah jumpa Micheal a nice guy from Germany. Kasi aku tumpang duduk di rumah bujang dia.hehehe

Wanaka

- Jumpa Sarah a German girl 10 years old dan Shawn dari China. Memang cantik Wanaka Lake ni. Tapi si Shawn ni kadang2 annoying jugak. Kesian jugak dia sebab kadang aku tak layan. haha

Lake Tekapo

- Silap aku pergi Walk In last2 banyak backpackers dah full. Ada aku tinggal my contact kat YHA Backpackers in case ada kosong tiba2. Diorang pun tolong aku dapatkan accomondation malam tu. Lega bila aku call satu backpackers ni diorang ada kosong. Tapi masuk ke dalam sikit dari main road situ. harga nearly 30 NZD per night. Kongsi bilik 3orang. Not bad at all. Dapat rumah dari aussie seorang chef and photographer.

Queenstown

Naik bas ke queenstown. Aku beli murah sikit sebab aku beli nakedbuss pass dengan si Sarah when I was in Wanaka. 15 nzd gitu ok la dari aku kenar bayar 30 nzd gitu. Masa naik bas jumpa amoi Malaysia solo traveler from Alor Star. Dia tegur aku dulu sebab masa aku sembang dengan awek Japan sorang ni. Maybe dia dengar slang aku macam orang Malaysia dan aku pun tengah sembang pasal Malaysia. Tapi amoi tu turun di Airport Christchurch, tapi aku turun di CBD Christchurch. Aku dah beli dorm kat YMCA Backpackers. Bangunan nya macam tengah renovate. Maybe sebab gempa bumi 2011 dulu kan. Dapat dorm pun okay. tapi backpackers ni macam tak friendly sangat la. Aku rasa yang duduk dalam backpackers tu orang yang keje di Bandar situ. Bukan kaki backpackers yang selalu kurang duit macam aku.

No comments:

Post a Comment